Siirry sisältöön

Yrityksen kasvun vaiheet

Vuodesta 1972 on tapahtunut valtavasti koko maailmaa järisyttäviä harppauksia, kuten Internet, Hubble-avaruusteleskooppi ja Kardashianit. Yksi asia on kuitenkin pysynyt, ja se on Larry Greinerin luoma yritysten kasvuvaiheiden malli. Tässä mallissa Greiner kuvaa yrityksen eri kasvuvaiheiden ominaispiirteet niin osuvasti, että ne pitävät täysin paikkansa myös tänä päivänä. Mallissa yrityksen kasvu etenee seuraavassa järjestyksessä:

  1. Kasvu luovuuden kautta
  2. Kasvu johtamisen kautta
  3. Kasvu delegoinnin kautta
  4. Kasvu koordinoinnin kautta
  5. Kasvu yhteistyön kautta

Mitä hyötyä näiden vaiheiden tunnistamisesta ja nimeämisestä sitten on? Ei ehkä itseisarvoisesti mitään, mutta niiden välistä löytyy jotain aivan äärettömän mielenkiintoista. Kasvuvaiheesta toiseen ei nimittäin siirrytä itsestään, vaan niiden välissä ajaudutaan aina kasvukriiseihin! Nämä kriisit syntyvät, kun edellisen kasvuvaiheen toimintatavat eivät toimi enää seuraavassa kasvuvaiheessa. Listataanpa kasvumallin vaiheet nyt uudestaan, mutta kriisien kera:

  1. Kasvu luovuuden kautta -> Johtajuuskriisi ->
  2. Kasvu johtamisen kautta -> Autonomiakriisi ->
  3. Kasvu delegoinnin kautta -> Valvontakriisi ->
  4. Kasvu koordinoinnin kautta -> Yliorganisoitumisen kriisi ->
  5. Kasvu yhteistyön kautta -> Kasvukriisi

Johdonmukaista, eikö vain? Siirtyäkseen siis seuraavaan kasvuvaiheeseen, yrityksen täytyy selättää kasvuvaiheiden välissä oleva kriisi.

Käytännön esimerkki, por favor

Otetaan esimerkki ihan ensimmäisestä kasvuvaiheesta ja siitä seuraavasta kriisistä: Vasta perustettu yritys, perustajalla jokin erityistaito tai hyvä tuoteidea, tiedossa muutamia potentiaalisia asiakkaita. Työskentely kiteytyy yhteen lauseeseen: Tee ja myy kaikin keinoin. Tämä kasvuvaihe sisältää spontaania viestintää, yrittäjäasennetta, lennosta reagoimista, nopeita liikkeitä ja pyöreitä päiviä. Homma toimii, mutta vähän liiankin hyvin: bisnes lähteekin kasvamaan.

Pian ollaan tilanteessa, jossa aika ja kädet eivät riitä, asioita alkaa unohtua, kassa ei kestä etupainotteisia kustannuksia, WhatsApp on tukossa, ihmissuhteet rakoilevat, vitutus kasvaa ja uni tulee vain pillerillä tai yömyssyllä, välillä vaaditaan molemmat. Ollaan johtajuuskriisissä. Tämä hetki on yrityksen tulevaisuuden kannalta kriittinen: hillitäkö kasvua, jotta luovat työskentelymenetelmät alkavat taas toimia, vai lähdetäänkö muuttamaan liiketoimintaa kohti seuraavaa kasvuvaihetta. Tietty on se kolmaskin vaihtoehto, ettei muuta mitään ja päätyy burnoutiin, mutta sitä ei suositella.

Mikäli valitsee kasvun, niin johtajuuskriisi selätetään milläs muulla kuin johtamisella. Tämän kriisin yli ja seuraavaan kasvuvaiheeseen pääsee, kun liiketoiminnalle asettaa mitattavia tavoitteita (ja sitoutuu niihin), budjetoi taloutta, lisää suunnitelmallisuutta ja siirtyy muodollisempaan kommunikaatioon. Samalla tavalla muillakin kasvuvaiheiden kriiseillä on omat ominaispiirteensä, ja niiden kaikkien selättämiseen löytyy valmiit keinot.

Oletko aina kuorinut banaanin väärin?

Meillä suomalaisillahan on tunnetusti todella terve suhtautuminen epäonnistumiseen – not. Onkohan missään muualla maailmassa yhtä paljon pelotteluotsikoita, jotka osoittavat sinun tehneen jonkun arkisen asian aina väärin: sitonut kengännauhat, laittanut ripsiväriä, sulkenut roskapussin, kuorinut banaanin… Kiitos iltapäivälehtien, esimerkkejä riittää. Jos siis omassa yrityksessä pitää lähteä muuttamaan jotain, niin sekin saattaa tuntua ikään kuin siltä, että joutuu myöntämään hoitaneensa asiat väärin. Nyt kuuntele tarkkaan ja paina mieleesi: mikäli yrityksesi on nyt kasvukriisissä, se johtuu siitä, että olet tehnyt tähän asti asiat oikein. Kasvu ei synny vahingossa. Hyvä uutinen on siis, että so far so good. Huono uutinen on, että kasvun myötä liiketoiminnastasi on tullut monimutkaisempaa, joten aiemmat tavat eivät enää toimi. Tämän ilmiön takia meiltä konsulteilta ei lopu työt koskaan kesken.

Kasvukriisi päällä, mitäs nyt?

Kasvukriisiä lähdetään tietysti selättämään. Sitä ei onneksi tarvitse tehdä yksin, vaan kaveriksi voi ottaa esimerkiksi konsultin. Asiantuntijan kanssa pääsee hyppäämään tyypillisimpien esteiden yli, eikä tarvitse jälkikäteen maksella oppirahoja. Yritysten kasvattaminen on kriittistä jo ihan yhteiskunnankin toimivuuden kannalta, joten valtio osallistuu mielellään talkoisiin esim. ELY-keskuksen tai Business Finlandin rahoitusten muodossa. Nämä rahoitukset tosin edellyttävät verrattain monimutkaista hakuprosessia, mutta meidän kauttamme sekin hoituu. Mikäli haluat varmistaa oman yrityksesi kasvamisen ja rahoituksen, niin klikkaa "ota yhteyttä" sivun ylälaidasta!